Selecteer een pagina

Ik voel me niet fijn, ik kom niet

In flow met Natasja
Vanuit flow thuiskomen bij jezelf

Je ziek melden. Dat hebben we allemaal wel eens gedaan. Of je nu helemaal beroerd in bed ligt met een griep, of een loopneus hebt en niet duidelijk kunt praten. Allemaal hebben we ons wel eens ziek gemeld. Soms probeer je nog op wilskracht door te gaan, maar als je lichaam echt zegt “en nu is het klaar” , dan kun je niets anders doen dan rust nemen en gaan herstellen. 

Tijdens de behandelingen voor kanker ben je aan het overleven. Je voelt je niet lekker en je hebt niet altijd zin in mensen om je heen of werken in huis. Sporten bij de fysio doe je, maar niet altijd van harte.
Logisch: je bent vermoeid en hebt misschien nog meer klachten van chemo of radiotherapie.

Maar als we het nu gaan hebben over re-integratie, dan spreken we over de periode ná de behandelingen. Na chemotherapie en radiotherapie. Soms ook pas na de immunotherapie.

RE-INTEGRATIE, TERUGKEER NAAR JE DAGELIJKS LEVEN

Ik zeg bewust dagelijks leven, want in mijn opinie gaat het niet alleen over terugkeer naar werk. Het is belangrijk dat iemand eerst op een goed niveau kan functioneren in zijn of haar dagelijks leven voordat werk erbij komt. Eerst weer het huishouden kunnen doen en de boodschappen. Weer mee met de kinderen naar de sportwedstrijden en met vrienden wat eten. Zodra die dingen je niet meer doodmoe maken, kijken we naar de terugkeer naar werk. 

TIJD- OF KLACHT CONTINGENT

Twee moeilijk woorden: tijdcontingent en klacht contingent. Deze begrippen worden gebruikt door bedrijfsartsen om de manier van terugkeer te benoemen. 

Als je op basis van klachten re-integreert, noem je dat dus klacht contingent. Met deze manier zijn de klachten leidend: als je je goed voelt werk je langer, als het minder gaat werk je minder uren. Dat betekent dat er minder duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden met je leidinggevende. Het kan per week verschillen. 

Als je op basis van uren afspraken re-integreert, noem je dat tijdcontingent. Met deze manier spreek je van tevoren af hoeveel uren per dag/week je begint met werken en volgens een vastgesteld schema gaat opbouwen. Hiermee heb je duidelijke afspraken en weten jij en de collega’s hoeveel uur je beschikbaar bent. 

Uit onderzoek blijkt dat tijdcontingent re-integreren voor terugkeer naar werk beter is. Minder kans op terugval. Als je twee uur werkt en het gaat makkelijk, ga je toch naar huis op de afgesproken tijd. Als je twee uur werkt en het valt je zwaar, blijf je toch op je werk. Je gaat niet eerder naar huis, maar doet minder bijvoorbeeld minder zware taken. 

Deze methode heeft de meeste kans van slagen. Mocht het schema te snel gaan, herhaal je gewoon de afgelopen twee weken en bouw je nog niet extra uren op. Dat geeft geen achteruitgang. 

WEES EERLIJK OVER HOE HET MET JE GAAT

Wees dus eerlijk naar jezelf!! Maak het niet mooier dan het is. Geef je grenzen aan aan je collega’s, zodat zij je niet overbelasten. En overleg elke twee weken met je leidinggevende over hoe het met je gaat en of het goed is dat er weer een paar uur per week bijkomen. De bedrijfsarts is degene die dit schema controleert. Die in de gaten houdt of het voor jou werkt en voor je bedrijf. Bespreek dus samen met de arts hoe het gaat. En je kunt zeker voordat je daar naartoe gaat, het met je oncologie fysiotherapeut bespreken. Die weet ook of je op de goede weg bent.

Hoe is jouw re-integratie gegaan?

Hoe blijf je actief tijdens je kanker-

behandelingen?

Download mijn E-book: 5 tips om actief te blijven tijdens je kankerbehandelingen

Hierin laat ik je kort kennismaken met de vijf belangrijkste tips die ik je kan geven voor trainen en bewegen tijdens je behandelingen. Hierdoor is de kans op blessures veel kleiner.

Contact

5 + 11 =