Selecteer een pagina

Koude oren, rode neus

In flow met Natasja
Vanuit flow thuiskomen bij jezelf

Het is er weer tijd voor: shawl, muts en handschoenen. Want ojee, als ik niet heel snel handschoenen aan doe, heb ik witte pijnlijke vingers! 

In je lichaam zit een thermostaat – een warmtesensor in de hersencellen van de hypothalamus. Dit is een klein gebied in de hersenen. Die is verantwoordelijk voor veel hormonen en voor het reguleren van je lichaamstemperatuur. Deze hypothalamus neemt maatregelen als het te warm of te koud wordt. 

En ik heb wel eens het idee dat die thermostaat van mij nieuwe batterijen nodig heeft 🙂 

TIJDENS CHEMO BLIJF IK MAAR KOUD

Ik hoor vaak van mensen in de chemotherapie dat ze hun temperatuur minder goed kunnen regelen. Sommige hebben het warmer en lopen in een T-shirt als anderen al truien aan hebben. Maar het merendeel heeft het kouder. Hebben moeite met warm blijven. Zeker de eerste week na de chemo. 

“Ik lig onder drie dekbedden en heb zelfs sokken aan en nog krijg ik het niet lekker warm”. Dit hoorde ik iemand deze week zeggen. En deze dagen is het nog kouder geworden, de winter is echt begonnen. Ze zag de komende winter niet positief tegemoet (voor wat betreft kou). Geen haar meer door de chemo, en flink vermoeid waardoor ze niet voluit kon bewegen of oefenen. 

Als je de literatuur erop naslaat zijn er eigenlijk geen oplossingen. De chemotherapie kan je interne stofwisseling erg op zijn kop zetten en alleen stoppen met de chemo heeft dan effect. Maar ja…

TIPS OM WARM TE BLIJVEN:

Een aantal tips die ik in de loop van de jaren heb gehoord:

  • liever twee verschillende dikte van petjes, dan één hele dikke
  • altijd een shawl dragen, zodat je nek niet afkoelt
  • ook ‘s nachts een dun petje dragen
  • (kippen) soep verwarmt je van binnenuit
  • even actief zijn voor het slapen gaan
  • douchen voor het slapen gaan
  • voeten in een warm voetenbad
  • voeten en handen masseren
  • probeer elke dag een stukje te lopen

Wat steeds naar voren komt, is dat bewegen toch iets kan helpen. Je hart iets sneller laten pompen en je ademhaling wat versnellen zorgt voor een sterke bloedsomloop. En dat geeft warmte. 

Als je je niet lekker voelt, is je eerste neiging om in je holletje te kruipen en niet gestoord willen worden. Maar als je het warm wilt krijgen is activiteit toch belangrijk. Dus: koptelefoon op (krijg je in ieder geval geen koude oren), dikke sokken en schoenen aan en even naar buiten. 

Er zullen vast nog veel meer tips zijn en als jullie er nog weten zou ik het heel fijn vinden als je die hieronder deelt. Dan kunnen anderen hiermee aan de slag. 

Hug, JoAnne

Hoe blijf je actief tijdens je kanker-

behandelingen?

Download mijn E-book: 5 tips om actief te blijven tijdens je kankerbehandelingen

Hierin laat ik je kort kennismaken met de vijf belangrijkste tips die ik je kan geven voor trainen en bewegen tijdens je behandelingen. Hierdoor is de kans op blessures veel kleiner.

Contact

3 + 11 =